Buiten trainen wanneer het kouder wordt

Geplaatst op

Het is al een tijdje herfst en de temperaturen beginnen langzaam maar zeker te zakken.

Wanneer je lekker naar buiten gaat om te sporten, kan het eerst koud aanvoelen.

Na 5-10 minuten warm draaien is je lichaam gewend en opgewarmd.

Maar vaak voel je in deze tijd van het jaar de kou weer langs je lichaam of ledematen wanneer je in een bui beland of tegen de wind in gaat.

Om blessures te voorkomen raden wij daarom vaak aan om je training in deze tijd van het jaar te beginnen met verschillende laagjes kleding.

Zodra je opgewarmd bent kan je dan een laagje uit doen, zoals bijvoorbeeld een winddicht jack of shirt met lange mouwen.

Wanneer je stopt met intensieve inspanning, of een korte pauze hebt, kan je dit extra laagje weer aantrekken om niet teveel af te koelen.

De eerste laag kan het beste een synthetische stof zijn. Dit zorgt dat vocht van je huid kan worden afgevoerd. De laag daar op kan het beste een warmere stof zoals fleece of wol zijn, zodat je goed geïsoleerd raakt. De laatste laag moet een goede ademende, maar waterdichte laag zijn die wind kan tegen houden. Katoen kan je het beste vermijden, dat verliest zijn isolerende kracht wanneer je gaat zweten.

Wanneer de temperaturen onder de 10-12 graden zakken is, raden onze fysiotherapeuten in veel gevallen aan, om in een lange broek te gaan trainen. Spierblessures in de bovenbenen en kuiten komen veel voor tijdens het sporten in koude omstandigheden. Ook is het handig om ervoor te zorgen dat je rondom je romp en rug wat warmte vasthoudt, bijvoorbeeld door het dragen van een hemd of thermoshirt. Thermoshirts zijn er met lang en korte mouwen.  

De temperatuur in de kern van ons lichaam wordt constant gehouden. Hierdoor zijn onze armen, benen en vooral handen en voeten vatbaarder voor de kou. Bij winterse temperaturen is het daarom raadzaam om handschoenen te dragen. Daarnaast gaat een groot deel van onze lichaamswarmte verloren via het hoofd. Het dragen van een buff of muts is in de winter, zeker in weer en wind een goede bescherming tegen de kou.

Ervaar je de gekozen outfit na de warming up toch als te warm? Dan is het een kleine moeite om dit aan te passen en een jack, muts of handschoenen uit te trekken.

Veel sportplezier in deze periode toegewenst!

Afspraak maken mogelijk!

Wij werken conform de meest recente richtlijnen van het RIVM die gelden voor onze beroepsgroep.

Op deze wijze is een behandeling veilig voor onze klanten en therapeuten.

Afspraak maken